קורסים דיגיטליים הפכו בשנה האחרונה לאחד הטרנדים הלוהטים ביותר בעולם הדיגיטלי. הם יכולים לעמוד כמוצר בפני עצמו, כערוץ הכנסה נוסף לבעל עסק, או כחלק מהמשפך השיווקי, ואז נמכרים במחיר זול יותר, במטרה לקדם מוצר או שירות יקרים יותר.

לדוגמה: סטייליסטית יכולה למכור קורס דיגיטלי בתחום האופנה ב-150 שקל, ובסופו להציע לרוכשי הקורס יום שופינג משותף בעלות של 3,000 שקל.

לקורונה היתה השפעה משמעותית על ענף זה, ולאחר שאנשים כה רבים התרגלו ללמוד בנוחות של ביתם ובכל זמן נתון, נראה שקורסים דיגיטליים עומדים להישאר איתנו זמן רב.

אז במה כרוכה יצירת קורס דיגיטלי? ראשית נאמר, שהפקת קורס דיגיטלי היא תהליך. כמה זמן תהליך זה יימשך תלוי בגורמים רבים, ובהם נושא הקורס, הפורמט והיקף החומר שהקורס יכלול. אבל בכל מקרה צריך לדעת שמדובר בתהליך של מספר שבועות, מרגע שיוצאים לדרך ועד שיש מוצר מוגמר.

אז איזה תחנות נעבור בדרך ליצירת קורס דיגיטלי?

  1. להחליט מה ללמד

זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל הדבר הראשון שיש להחליט לפני שיוצאים לדרך הוא ההחלטה מה תלמדו בקורס. סביר להניח שאת הנושא הכללי אתם כבר יודעים, אבל יש עדיין החלטות רבות לקבל: האם תלמדו קורס למתחילים? או דווקא למתקדמים? או אולי למקצוענים בלבד? האם הקורס יהיה רחב מבחינת היקף או ממוקד ומצומצם? בשלב זה כדאי מאד גם לבצע מחקר ולראות מה ההיצע הקיים בשוק. במידה ויש קורסים רבים בתחום שלכם, לא צריך להיבהל, כיוון שזה מצביע על כך שלתחום יש ביקוש. אבל כן צריך לחשוב איך הקורס שלכם יהיה שונה. מה יהיה הערך המוסף שלו? בשלב הזה כדאי לחשוב גם על המחיר של הקורס, ולתכנן את הקורס בהתאם למחיר הצפוי שלו.

2. הכינו מתווה קורס
השלב השני הוא פיתוח מתווה הקורס. זהו שלב חשוב מאד, שיש לבצע ביסודיות. ככל שהמתווה יהיה מאורגן יותר, כך יהיה קל יותר לעבוד לפיו ולעמוד בלוחות הזמנים. לפני שיושבים לכתוב את המתווה, יש להגדיר לעצמנו מה תהיה התוצאה הסופית של הקורס. כלומר, מה יידע הקונה לעשות אחרי שצפה בקורס, שלא ידע לעשות לפניו. לאחר שהתוצאה ברורה לנו, נכתוב אותה בראש העמוד, ונתחיל לפרק אותה לגורמים. נכתוב ראשי פרקים, ומה כל פרק אמור לכלול. שמרו על המתווה כמה שיותר פשוט וענייני, ואל תעמיסו תוכן. דברים עוד יצוצו במהלך הדרך. ולכן, הכניסו למתווה רק את הפרקים ההכרחיים והחשובים ביותר, שיביאו את קונה הקורס לתוצאה הרצויה.
פרט לרשימת הנושאים צריך המתווה לכלול גם חלוקה לפורמטים של כל נושא.
פורמטים לדוגמה:
צילום וידאו פרונטלי של המרצה
הקלטת מסך של המחשב – הדגמת פעולה
הקלטת מסך של המחשב – עם מצגת
קובץ PDF להורדה
קובץ קול בלבד

נניח שאני בונה קורס לבניית אתרים והשיעור הראשון שלי עוסק באחסון. אכתוב את המתווה שלי כך:
הקדמה והסבר כללי על אחסון – צילום פרונטלי
הדגמה כיצד רוכשים אחסון – הקלטת מסך בפעולה
רשימה של חברות אחסון מומלצות – קובץ PDF להורדה.

3. צרו את התוכן
לאחר שהמתווה מוכן, ואנו יודעים איזה תוכן אנחנו רוצים להעביר ובאיזה פורמט, הגיע הזמן להכין את התוכן עצמו לפי המתווה שלנו – כל אחד לפי רמת יכולתו וכישוריו. כלומר, אם הקורס כולל עריכת וידאו, יש מי שיוכל לצלם ולערוך את הקורס בעצמו, ויש מי שיצטרך להיעזר בשלב זה באנשי מקצוע כגון צלם, עורך וידאו או מעצב גרפי. שלב זה הוא למעשה לב העשייה של הקורס הדיגיטלי, וכאן אנחנו יוצרים את ה"בשר" עבור הקורס.
ייתכן שהשלב הזה נראה מרתיע, אבל חשוב לדעת שהדבר החשוב באמת בקורס הוא רמת התוכן , ולא רמת ההפקה. מי שקנה את הקורס שלכם רוצה להגיע לתוצאה שהובטחה לו. כמובן שהאיכות הצילום, ובמיוחד איכות הסאונד, צריכה להיות טובה מספיק, אך אף אחד לא מצפה לאפקטים והפקות הוליוודיות. יש קורסים רבים שמבוצעים בבית, ואפילו במצלמת הטלפון. אם התוכן שלכם יהיה טוב ויספק את הסחורה שהבטחתם – אף אחד לא יבוא אליכם בטענות על כך שלא צילמתם באולפן.

4. בחירת הפלטפורמה לקורס
לאחר שהתוכן מוכן, נשאר לכם להחליט על הפלטפורמה שבה הקורס יימכר. האם תקימו אתר קורסים משלכם על גבי מערכת כמו וורדפרס, או שתשלמו דמי מנוי למערכת קיימת, כגון סקולר של רב מסר? לכל פלטפורמה יש יתרונות וחסרונות, וחשוב לדעת שזו החלטה לטווח ארוך. כלומר, אם אתם מחליטים להעלות את הקורס לפלטפורמה סגורה, אתם מכניסים את עצמכם למעין מחויבות. אמנם אף אחד לא מכריח אתכם להישאר באותה מסגרת, אך במידה ותתחילו למכור קורס במקום מסוים, יהיה די קשה ומסורבל אחר כך להעביר אותו, עם כל מי שכבר קנה את הקורס, למקום אחר. תצטרכו ליידע את כל הקונים של הקורס, ו"לשלוח" אותם למקום החדש – תהחליך שיכול להיות מייגע. מצד שני, בניית אתר מיוחד לקורס כרוכה בהוצאה של כמה אלפי שקלים. לכן, יש לשקול את כל היתרונות והחסרונות ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

5. הפצה ופרסום
אחרי שהקורס שלכם שלכם מוכן, הגיע הזמן לחשוף אותו לעולם. אתם יכולים להתחיל מקידום הקורס בכל נכס דיגיטלי שיש לכם – אתר אינטרנט, עמוד פייסבוק, חשבון אינסטגרם ועוד. תוכלו גם להקים לו עמוד נחיתה ייעודי, ולקדם אותו באמצעות קמפיינים בפייסבוק ובגוגל.

לסיכום
הפקת קורס דיגיטלי היא תהליך ארוך יחסית עם טווח עלויות רחב. אך אם יש בידיכם ידע שימושי שלא רבים יודעים, או אתם יודעים לפשט ולהנגיש תכנים מורכבים, יש בידיכם יתרון גדול. הקורס הדיגיטלי שלכם יכול להכניס כסף כמוצר בפני עצמו, או להיות אמצעי שיווק נהדר ומקפצה לשירותים שלכם.

איך מתחילים לשווק?

חפשו באתר

המלצת קריאה

חבבו אותנו בפייסבוק