מבוא לשיווק שותפים ולדרופשיפנג

מתעניינים בשיווק שותפים או בדרופשיפינג? התחילו כאן

ברוכים הבאים למדריך לשיווק שותפים ודרופשיפינג למתחילים! כאן נסביר בקצרה על כל אחד מהתחומים הללו, איך מתחילים ונכוון אתכם להמשך קריאה ולימוד בנושא.

מה ההבדל בין דרופשיפינג לשיווק שותפים?

דרופשיפינג ושיווק שותפים הם שני תחומים שונים, עם דרך עבודה שונה ומודל רווח שונה. העיקרון של שיווק שותפים מאד פשוט: אתם עוזרים לבעל עסק למכור מוצר, ובתמורה הוא נותן לכם עמלה. המוצר הזה יכול להיות פיזי (חולצה, ספר, מצלמה, מחשב) והוא יכול להיות דיגיטלי (מנוי לאתר תמונות, קורס דיגיטלי, שירות אחסון וכו'). עזרת למכור? קיבלת עמלה. 

דרופשיפינג הוא מודל אחר, ששייך לעולם האי-קומרס (מסחר מקוון). בגדול, אפשר לומר שהעיקרון המנחה של דרופשיפינג הוא העיקרון המנחה של כל סוחר באשר הוא: לקנות בזול, למכור ביוקר ולהרוויח את הפער, עם יתרון אחד משמעותי: אתם לא מחזיקים בעצמכם אף מוצר, אלא מוכרים מוצרים של אחרים. 

כך עובד שיווק שותפים

אמרנו ששיווק שותפים מתבסס על כך שאתם "עוזרים" לבעל המוצר למכור את המוצר שלו. אבל רגע, מה זה בעצם אומר "לעזור" למכור, ואיך עושים את זה בפועל?

לעזור למכור אומר שאתם מפנים את הגולש לבעל העסק שאיתו יש לכם הסכם שותפים. איך? באמצעות לינק מיוחד שהוא נותן לכם. נניח שיש לכם בלוג לענייני צילום, אתם יכולים להירשם לתכנית אפיליאייטס של חברה שמוכרת אביזרי צילום, ולהתחיל לקדם את המוצרים של החברה הזו באמצעות לינקים מיוחדים שאתם מקבלים. 

למשל: כתבתם מאמר שמשווה בין אביזרי צילום כמו חצובות, פלאשים, כרטיסי זיכרון או כל מוצר אחר. לכל מוצר שאתם מזכירים במאמר אתם מצמידים את הלינק הייחודי שקיבלתם מהחנות. המטרה שלכם היא שהגולש ילחץ על אחד הקישורים שלכם, יעבור לחנות הצילום ויבצע רכישה (שימו לב – אתם מקבלים עמלה רק אם מתבצעת רכישה בפועל). המערכת מזהה את הלינק הייחודי שלכם כמקור שממנו הגיע הלקוח, והחל מאותו רגע, עבור כל רכישה שהגולש מבצע באתר אתם מקבלים עמלה. 

אבל רגע, מה אם אין לי בכלל בלוג? כדי להיות אפיליאייט לא חייבים בלוג או אתר (למרות שזו הדרך הכי מומלצת לדעתי). אפשר לקדם מוצרים גם בערוצים אחרים כמו מדיה חברתית או עמודי נחיתה. 

כך עובד דרופשיפינג (על קצה המזלג)

אז איך בעצם אנחנו מוכרים מוצרים של אחרים? זה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. ככה זה עובד:

שלב ראשון – אתם פותחים חנות וירטואלית. זו יכולה להיות חנות עצמאית עם מותג שלכם במערכת כמו שופיפיי (Shopify), חנות בתוך איביי או חנות על פלטפורמת וורדפרס. 

שלב שני – אתם מעלים לחנות מוצרים שאתם רוצים למכור. מה זה אומר בדיוק “מעלים”? זה אומר שאתם מכניסים לחנות שלכם פרטים על המוצר, כולל תמונה, תיאור, מחיר וכל מה שצריך, ומתמחרים אותו במחיר גבוה יותר מהמחיר המקורי שלו אצל הספק. לדוגמה: נניח שמצאתם תיק מקסים ב-35 דולר. אתם מפרסמים אותו בחנות שלכם ב-45 דולר. הרווח שלכם על התיק: 10 דולר (לפני עמלות). קאפיש? הספקים של המוצרים הללו יכולים להיות אמזון, וולמארט, אליאקספרס או כל ספק אחר שאתם מוצאים.

שלב שלישי – הגיע לקוח לחנות שלכם וקנה את התיק במחיר שביקשתם – 45 דולר. אחרי שהעיסקה הושלמה והכסף עבר לחשבון שלכם, אתם ניגשים לספק שלכם (לדוגמה, אלי אקספרס),  וקונים ממנו את התיק. בפרטי המשלוח במקום להכניס את הפרטים שלכם אתם מכניסים את הכתובת של הלקוח שקנה מכם. כך ההזמנה יוצאת מאמזון ישירות ללקוח, ואתם הרווחתם את הפער בין מחיר הקנייה שלכם למחיר המכירה. בדוגמה שלנו, כאמור, הפער הזה עומד על 10 דולר, לא כולל עמלות.

עכשיו יכול להיות שתשאלו את השאלה המתבקשת: איך הלקוח לא עושה סקר שוק בעצמו, ולא שם לב שהמוצר שלו קיים בחנויות אחרות במחיר זול יותר? אז בתור תשובה אני אשאל אתכם – האם אתם תמיד עושים סקר שוק לפני שאתם קונים מוצר? אם נדלקתם על מוצר באיביי, האם תלכו לחפש אותו בכל רחבי האינטרנט, או פשוט תזמינו באותו רגע?

אם אתם שייכים לקבוצה שתחפש את המוצר בכל רחבי הרשת עד שתמצא אותו במחיר הזול ביותר – אשריכם. אתם צרכנים נבונים וחרוצים. אבל לא כולם כמוכם, ולרוב האנשים קשה לדחות סיפוקים. הם נדלקים על מוצר, ופשוט מזמינים אותו בלי לחשוב יותר מדי. מה שבטוח הוא, שהדרופשיפינג הוא עובדה קיימת, וההערכות הן כי כשליש (!) מהמסחר המקוון מתנהל בשיטה זו. במלים אחרות, מדובר בשוק שמגלגל מיליארדי דולרים בכל שנה.

האם כל אחד יכול להקים עסק של שיווק שותפים או דרופשיפינג?

עקרונית כן, אם כי יש כמה דרישות סף:

  1. אנגלית ברמה סבירה פלוס. בלי אנגלית פשוט אי אפשר. היא לא צריכה להיות ברמה של אוקספורד, אבל עדיין.
  2. ידע טכנולוגי בסיסי. או לפחות זיקה לטכנולוגיה. בסופו של דבר, זהו עסק אינטרנטי.
  3. יכולת ורצון ללמידה עצמאית. גם אם תקחו קורס מקיף באחד התחומים, הלמידה אף פעם לא נגמרת.
  4. זמן פנוי. זהו עסק לכל דבר, והוא לא יתפעל את עצמו. השקעה של שעתיים ביום היא המינימום שבמינימום, ואם זה לא ריאלי עבורכם, אין טעם להתחיל. חד וחלק.
  5. מוכנות להשקיע קצת כסף. לא משנה באיזו דרך תבחרו, יהיו קצת הוצאות בהתחלה. 

האם כדאי לי לקחת קורס?

זו שאלה מאד, אבל מאד, סובייקטיבית. תלוי איזה קורס, תלוי למי, תלוי כמה הוא עולה. אני באופן אישי לקחתי כמה קורסים מקוונים ב-Udemy (אתר מומלץ לקורסים מקוונים), ואחר כך גם כמה שיעורי פרסום בפייסבוק, אבל זה היה כבר בשלב די מתקדם. 

את הצעדים הראשונים בתחום עשיתי לגמרי לבד. יש אינספור סרטונים ביוטיוב, קבוצות בפייסבוק, וובינרים, קורסים מקוונים, אתרים שמספקים טיפים למתחילים והי – עכשיו יש גם אותנו בעברית. לדעתי, למרות שלרוב האנשים נראה שההתחלה היא הקשה, ההפך הוא הנכון. ההתחלה וההבנה של העקרונות הבסיסיים יחסית קלות, ותוך כדי העבודה מתגלות כל השאלות והבעיות. לכן, אני ממליצה לנסות לצרוך כמה שיותר ידע לבד, להבין מי נגד מי, להחליט לאיזה כיוון רוצים לפנות, להתחיל את הצעדים הראשונים, ולראות איך מתקדמים משם.

יש כאלה שיגלו שהם לומדים תוך כדי תנועה ומצליחים לפתור את הבעיות בעצמם (או בעזרת ד"ר גוגל), יש כאלה שיחליטו שזה פשוט לא בשבילם ויפרשו מהעניין ויש כאלה שבשלב הזה יקחו עזרה נקודתית או קורס למתקדמים. בהמשך, אחרי שהבנתם את הבסיס והחלטתם שאתם רוצים להמשיך בתחום, אפשר לשקול קורסים מתקדמים או סדנאות ממוקדות יותר, לפי הצורך. 

יש קורס שאת ממליצה עליו?

קודם כל, למען הגילוי הנאות, אתחיל מזה שאני עצמי עובדת בימים אלה על קורס.  אם תרצו לקבל הודעה כשהוא מוכן (ולהנות ממחיר השקה), אתם מוזמנים לכתוב לי ואעדכן אתכם. מעבר לזה, כאמור, אני ממליצה מאד על קורסים ב-Udemy, שיתרונם הגדול הוא שהם זולים, קצרים ונוחים מאד לגישה וללימוד.
אם מצאתם קורס שמצא חן בעיניכם ואתם מתלבטים אם לקנות, יש לי רק כמה המלצות: 
1. לברוח מכל מי שמבטיח לכם ערימות של כסף בלי מאמץ, בלי רקע ובלי השקעה. לא היה ולא יהיה עסק מצליח שהוקם בלי השקעה ובלי מאמץ.
2. לחפש המלצות מיד ראשונה על המנטור / בית הספר שבו אתם רוצים ללמוד, עם עדיפות לאנשים שאתם מכירים וסומכים עליהם.
3. לא להתפתות לרכישת תוכנות יקרות שאמורות לייעל את העבודה. כמתחילים, אין לכם בכך שום צורך. 

אז איך עושים את הצעד הראשון?

דבר ראשון – מתגברים על הפחדים והחסמים ופשוט קופצים לתוך המים! אם אתם צריכים קצת השראה ומוטיבציה, אני ממליצה לקרוא את  הספר Let Go (באנגלית). כתבתי עליו כאן. 

אם אתם מתעניינים בשיווק שותפים, תתחילו מהמתנה הכי שווה שלנו: רשימה מרוכזת של תוכניות שותפים מהארץ ומהעולם, ועוד בונוס של כלים שימושיים. את הרשימה אתם יכולים להוריד מכאן. 
אם אתם מתעניינים בדרופשיפינג, לחצו כאן למדריך דרופשיפינג – איך מתחילים?

בנוסף, תמיד כדאי לעקוב אחרינו בפייסבוק, ולהישאר מעודכנים. לעמוד הפייסבוק שלנו לחצו כאן.  

ב ה צ ל ח ה!