פרינט און דימנד, או בקיצור POD, הוא אחד התחומים הכי מסקרנים בעולם האיקומרס, עם פוטנציאל שנראה אינסופי. התחום הזה מאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו, גם ללא רקע בעיצוב, למכור מוצרים בעיצוב ייחודי ואישי, מבלי להשקיע בתהליך הייצור עצמו ומבלי לטפל בתהליך המשלוח עצמו. נשמע די מדהים לא?

אבל כמו כל דבר בחיים בערך, גם פרינט און דימנד הוא תחום מורכב, ויש לו גם חסרונות. ולצד כל האנשים שמצליחים להרוויח ממנו יפה, יש גם אנשים שהתייאשו ופרשו אחרי שהשקיעו לא מעט משאבים וזמן בנושא. לכן, כדי שזה לא יקרה גם לכם, חשוב להבין את התחום לעומק, גם את היתרונות וגם את החסרונות. רק ככה תוכלו לדעת אם התחום הזה מתאים לכם. 

יתרונות הפרינט און דימנד

לפני שנדבר על היתרונות, נזכיר מהו התהליך: פרינט און דימנד הוא תהליך שבו יצרנית מוצרים מדפיסה מוצר בודד ושולחת אותו ללקוח. המוצר הזה יכול להיות חולצה, מחברת, ספל ואפילו שטיח אמבטיה. דוגמה לאתר כזה הוא Redbubble, אחת הפלטפורמות הגדולות והמוכרות בתחום.
אותה יצרנית מפעילה פלטפורמה, שאליה כל אחד מאיתנו יכול להעלות עיצוב משלו, ולמכור את העיצוב הזה על גבי שלל המוצרים. אנחנו כמוכרים לא צריכים להתעסק בכלל בפן הלוגיסיטי – היצרנית עושה הכל עבורנו! כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להעלות עיצוב מדליק ומקורי משלנו – ולהחליט על המחיר. כל מה שקורה אחרי המכירה הוא כבר לא בעיה שנו. האתר הזה אחראי על הייצור, הדפסה ומשלוח ללקוח.
בואו נדבר רגע על המחיר. לכל מוצר יש מחיר מינימום שאותו האתר גובה מכם עבור המוצר. המחיר הזה גלוי רק לכם. כל דולר נוסף שתגבו מעבר למחיר הזה נשאר אצלכם. לדוגמה, מחיר הבסיס שהאתר גובה מכם על חולצה עם עיצוב ייחודי שלכם הוא 10 דולר. עכשיו אתם תחליטו בכמה אתם יכולים למכור את החולצה.
קבעתם לחולצה מחיר של 12 דולר? הרווחתם 2 דולר.
קבעתם לה מחיר של 25 דולר? הרווחתם 15 דולר.
אחרי שהבנו את התהליך, בואו נסכם את היתרונות עד כה:

  • כל מה שאתם צריכים לעשות זה רק להעלות עיצוב לאתר. 
  • אין לכם שום השקעה במלאי, ציוד, חולצות וכו'
  • אתם לא אחראים לייצור והמשלוח, האתר מטפל בהכל
  • אין שום מינימום מכירות שצריך להתחייב אליו
  • אתם יכולים להעלות כמה עיצובים שאתם רוצים
  • אתם לא מתעסקים במשלוח
  • אתם קובעים את גובה העמלה שתרוויחו
  • אתם יכולים להעלות את אותו עיצוב לפלטפורמות שונות
  • (כמעט) הכנסה פסיבית – העיצוב יכול להימכר גם בלי פעולות יזומות מצידכם

חסרונות פרינט און דימנד

כפי שאמרנו, אין דבר שיש לו רק יתרונות, וגם לפרינט און דימנד יש חסרונות שחייבים לקחת בחשבון. 

  • אין לכם שליטה בשום שלב בתהליך – אתם לא יודעים מה איכות המוצר ואם המשלוח הגיע בזמן
  • הלקוח ביטל את העסקה כי התעצבן על איחור במשלוח? גם העמלה שלכם מבוטלת, וזו בכלל לא אשמתכם
  • אתם צריכים לפרסם / לשווק את המוצר שלכם – אחרת אף אחד לא יגיע אליו, וכידוע פרסום ושיווק עולים כסף
  • על מחיר המוצר הלקוח צריך להוסיף את עלות המשלוח (כמובן, תלוי מיקום בעולם). משלוח לישראל עלול להיות יקר
  • באותו אתר יכולים להיות עשרות מוצרים עם עיצובים מתחרים לשלכם

אז האם פרינט און דימנד מתאים לכם?

אם הגעתם עד כאן, מגיע לכם שאגלה לכם סוד קטן: אתם לא באמת יכולים להחליט אם התחום הזה הוא בשבילכם, עד שלא תנסו. מאד מאד קשה להבין במה העיסוק הזה כרוך, עד שלא "מלכלכים את הידיים" ומנסים. אז מה שאני הייתי ממליצה לכל אחד שהתחום מעניין אותו הוא פשוט לעשות פיילוט קטן, לבחור עיצוב אחד או שניים, לבחור את הפלטפורמה שבה תרצו לעבוד ולצאת לדרך.
תוך כדי העבודה תלמדו בצורה הטובה ביותר ותוכלו לקבל החלטה האם אתם רוצים להיכנס לעולם הזה יותר לעומק ולהפוך אותו לעסק, האם הוא יכול לספק לכם הכנסה צדדית נחמדה או שאולי הוא בכלל לא בשבילכם ועדיף לא לבזבז עליו את הזמן. 

עוד בנושא הזה:
איך מעצבים לפרינט און דימנד בלי רקע בעיצוב

איך מתחילים לשווק?

חפשו באתר

המלצת קריאה

חבבו אותנו בפייסבוק