אם אתם מתעניינים במסחר באינטרנט, סביר להניח שכבר נתקלתם פה ושם במונח "שופיפיי". אם לא הבנתם עדיין מה זה בדיוק ולמי זה מתאים, אני כאן כדי לנסות לעשות סדר.

נתחיל מהתחלה. שופיפיי היא חברה קנדית, שנסחרת בבורסה, והמוצר שלה הוא פלטפורמה לבניית חנויות באינטרנט במודל שנקרא "מערכת סגורה". מה זה אומר סגורה? תכף נסביר בדיוק. שופיפיי מספקת פתרונות גם לעסק רגיל, כלומר חנות פעילה עם מלאי שרוצה למכור אונליין, והיא מצוינת גם למי שרוצה למכור בדרופשיפינג. שופיפיי יכולה להתאים גם למי שרוצה לשלב בין העולמות, כלומר להציע שילוב של מוצרים שלו יחד עם מוצרים בדרופשיפינג.

דרופשיפינג, נזכיר, היא שיטה למסחר באינטרנט שהרווח בה מבוסס על הפער שבין מחיר הקנייה למחיר המכירה (להסבר נוסף על דרופשיפינג לחצו כאן). שופיפיי, כאמור, היא אחת הפלטפורמות לסחור בשיטה הזאת. אפשרויות נוספות הן לפתוח חנות בתוך איביי, או להקים חנות עצמאית לחלוטין בפלטפורמת וורדפרס (יש עוד פלטפורמות כמו מג'נטו אבל הן לא ממש רלוונטיות לענייננו, אז אני לא מתייחסת אליהן כאן). 

מה הפך את שופיפיי לכל כך פופולארית?

כאמור, שופיפיי היא רק אופציה אחת להקמת חנות אינטרנטית. אז איך זה שדווקא היא הפכה לשם נרדף לדרופשיפינג? יש כמה סיבות:

1. פשטות. הגדולה של שופיפיי היא הממשק הנוח שלה, שמאפשר לכל אחד, גם אם אין לו רקע טכנולוגי, להקים חנות בקלות. לא צריך לדאוג לאחסון, לא צריך לעבוד עם מתכנתים, לא צריך לשבור את הראש. שופיפיי תיתן לכם מענה לכל בעיה שעלולה לצוץ.

2. מהירות. בזכות הממשק הנוח, הקמת החנות היא סיפור מהיר. היא תוך כמה שעות, תלוי בקצב העבודה שלכם, יש לכם חנות ואתם מוכנים לפעולה.

3. ידידותית מאד לדרופשיפרים. אם אנחנו חוזרים אחורה בזמן, לתקופה שבה פלטפורמות ותיקות (יחסית) למסחר באינטרנט התעצבו והתגבשו, אנחנו מדברים על תקופה שבה אף אחד עדיין לא חשב על דרופשיפינג. המטרה היתה ליצור מערכת אינטרנטית לחנויות "רגילות", עם ניהול מלאי, מחסן, משלוחים וכו'. כמובן שאפשר להשתמש בכל מערכת ולעשות לה התאמות על מנת להפוך אותה לידידותית לדרופשיפינג, אבל למה לעבוד קשה? בשופיפיי כבר מזמן גילו את הפוטנציאל העצום שטמון בשיטת המסחר הזו, והם מספקים כלים רבים שעושים לדרופשיפרים חיים הרבה יותר קלים. 

מה החסרונות של שופיפיי?
1.עלות.  נתחיל מזה שכל הטוב הזה לא בא בחינם. התכנית הבסיסית בשופיפיי עולה $29.90 לחודש, וזה לא כולל עמלות נוספות, כמו סליקה למשל. אם נפח המסחר שלכם יעלה ותרצו לשדרג את התכנית, התשלום יעלה בהתאם.

2. עברית. אם אתם מתכוונים לפנות לשוק הישראלי, קחו בחשבון שתצטרכו לעבוד קצת יותר קשה כדי להתאים את החנות שלכם לשפה המעצבנת הזאת שכתובה מימין לשמאל, ולא בטוח שתצליחו להגיע לתוצאה מושלמת. נכון, יש לא מעט חנויות ישראליות שפועלות על שופיפיי והן עובדות ופועלות והכל בסדר, אבל עדיין צריך לזכור שזו מערכת שנבנתה ומיועדת לשפה האנגלית וזה מורגש.

3. מערכת סגורה. למערכת סגורה יש כמה משמעויות. אני אתייחס לשתיים עיקריות:
א. המערכת לא מתממשקת למערכות אחרות. זאת אומרת, אם וכאשר תרצו בעתיד להעביר את החנות שלכם לפלטפורמה אחרת, שופיפיי לא תעשה לכם חיים קלים. סביר להניח שתצטרכו עזרה של איש מקצוע.

ב. הגמישות שלכם מוגבלת. אתם לא יכולים לעשות את כל מה שאתם רוצים בחנות, אלא רק במסגרת האפשרויות ששופיפיי מציעה. נכון ששופיפיי מציעה היצע רחב של אפשרויות ותבניות, אבל ההיצע הזה מוגבל. 

4. תלות בספק חיצוני. זה, לדעתי, החיסרון הגדול ביותר של שופיפיי והוא למעשה החיסרון העיקרי של כל פלטפורמה חיצונית שלא בניתם בעצמכם. לא משנה אם זה שופיפיי או איביי או פייסבוק, ברגע שאנחנו עובדים עם פלטפורמה צד שלישי, אנחנו למעשה תלויים בה וזה אומר שפה ושם ניתקל בדברים שאין לנו שליטה עליהם. מכירים את זה שפייסבוק משנה פתאום מדיניות פרסום, או שגוגל משנה את אלגוריתם החיפוש שלה? אז באותה מידה מחר שופיפיי יכולה להחליט שבפלטפורמה שלה לא מוכרים יותר נעליים, או שהיא סוגרת את הדלת בפני ישראלים, או שהיא לא תומכת בדרופשיפינג יותר, או שהתכנית הבסיסית שלה תעלה מהיום 49 דולר במקום 29. וזה עוד התרחיש הטוב. התרחיש הרע הוא ששופיפיי פושטת רגל או נסגרת, ואז אפשר להגיד שלום ולא להתראות לכל השעות שהשקעתם בבניית החנות.
עכשיו רגע, לפני שאתם נבהלים, חשוב לי להבהיר: הסבירות שאחד מהדברים הנ"ל יקרה היא לא גבוהה. שופיפיי משרתת מאות אלפי סוחרים וסביר להניח שככה זה יימשך גם בשנים הקרובות. זו פלטפורמה מצוינת אבל יש לה גם חסרונות, וצריך להיות מודעים אליהם. זה הכל.

מה האופציות הנוספות לדרופשיפינג, חוץ משופיפיי?

האופציה הפופולארית ביותר היא כנראה לפתוח חנות באיביי, ואופציה נוספת היא לפתוח חנות בוורדפרס (באמצעות תוסף מסחר שנקרא WooCommerce).

מה הכי כדאי – שופיפיי או איביי או וורדפרס?
זו שאלה שהתשובה עליה היא: תלוי למי. כל פלטפורמה היא עולם אחר, עונה על צרכים אחרים, ויש לה יתרונות וחסרונות משלה. לסקירה שמשווה בין שלוש הפלטפורמות לחצו כאן.

איך מתחילים לשווק?

חפשו באתר

המלצת קריאה

חבבו אותנו בפייסבוק